רשלנות רפואית היא מונח המשמש לתיאור מצב שבו גורמים רפואיים אינם מבצעים הליך אבחון תקין, או לא מספקים טיפול מתאים למטופליהם, מה שמוביל לנזק או פגיעה במטופל.


רשלנות רפואית יכולה לקרות בכל תחום רפואי, לרבות טיפול בסרטן. במאמר זה נדון בנושא רשלנות רפואית סרטן, נבחן כמה מסוגי הרשלנות השכיחים שעלולים להתרחש באבחון וטיפול בחולי סרטן ובסעדים המשפטיים שהחוק בישראל מעמיד לרשות הנפגעים.

 

על רשלנות רפואית באבחון סרטן

 

רשלנות רפואית באבחון סרטן היא שם כללי למגוון תרחישים שבהם כשל מצד גורם רפואי בביצוע הליך אבחון הולם, מביא לאבחון מאוחר או שגוי של סרטן. מחדלים בהקשר זה יכולים להוביל להתפתחות הסרטן לשלב מתקדם יותר, מה שמקשה על הטיפול ועלול להפחית את סיכויי ההישרדות של החולה, למרבה הצער.

 

בין הדוגמאות השכיחות לרשלנות רפואית באבחון סרטן, ניתן למנות את התרחישים הבאים:

 

  1. אי ביצוע בדיקות אבחון מתאימות: רופא עלול להימנע מהפניית מטופל לבדיקות האבחון המתאימות לאבחון גידול סרטני, כגון ביופסיה או בדיקות הדמיה רלוונטיות. מחדל כזה עלול לעכב את אבחון המחלה או לגרום לאבחון שגוי שלה.
  2. פענוח שגוי של תוצאות הבדיקה: רופא עלול לפרש לא נכון את תוצאות הבדיקה, מה שיוביל לאבחנה שגויה או אי גילוי של מחלת הסרטן.
  3. אי זיהוי תסמינים: רופא עלול לא לזהות את הסימנים האופייניים לסרטן, מה שיוביל לאבחנה מאוחרת או אי אבחנה כלל.
  4. אי הפניה למומחה: רופא עלול שלא להפנות מטופל למומחה שיש לו מומחיות באבחון וטיפול בסרטן ובשל כך המחלה עשויה שלא להיות מאובחנת בצורה נכונה ומדויקת.
  5. עיכוב באבחון: רופא עשוי להתעכב באבחון הסרטן מסיבות שונות, מה שיכול לאפשר לסרטן להתפשט בגוף החולה באין מפריע.

 

לרשלנות רפואית באבחון סרטן יכולות להיות השלכות חמורות על החולים, לרבות דחיית מתן הטיפול וירידה בסיכויי ההישרדות של המטופל. מטופלים המאמינים שחוו רשלנות רפואית באבחון סרטן עשויים לרצות לשוחח עם עורך דין מנוסה המתמחה במקרי רשלנות רפואית כדי ללמוד על האפשרויות המשפטיות שלהם, לרבות ההיתכנות להגשתה של תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית באבחון סרטן. 

 

מקרים נפוצים וסוגים נפוצים של סרטן עם אבחון שגוי

 

אבחון שגוי של סרטן הוא בעיה משמעותית, ויש כמה מקרים נפוצים יותר שבהם רופאים אינם מצליחים לזהות את סוג הסרטן במדויק, מה שמוביל לעיכוב בתחילת הטיפול בו או מתן טיפול שגוי. 

 

להלן מספר דוגמאות נפוצות למקרים כאלו:

 

סרטן השד

סרטן השד הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב נשים ברחבי העולם, ולעיכוב באבחון עלולות להיות השלכות קשות על החולה. אבחנה שגויה של סרטן השד יכולה להתרחש עקב היעדר בדיקה או אי הפניה לממוגרפיה כנדרש, או כאשר הרופא מפרש לא נכון את תוצאות הממוגרפיה. סרטן השד יכול להיות מאובחן גם כגידולי שד שפירים, כגון שינויים פיברוציסטיים או ציסטות וכדומה.

 

סרטן מעי גס

סרטן המעי הגס הוא הסרטן השלישי בשכיחותו בעולם, ואבחון מוקדם הוא קריטי להצלחת הטיפול. אבחנה שגויה של סרטן המעי הגס עלולה להתרחש כאשר רופאים אינם מפנים מטופלים לביצוע בדיקות אבחון מתאימות או כשהם מפענחים את תוצאות הבדיקה בצורה שגויה. סרטן המעי הגס יכול להיות מאובחן גם כמחלת מעי דלקתית או טחורים בטעות, מה שעלול לגרום לעיכוב בטיפול המתאים לחולה.

 

סרטן ריאות

סרטן הריאות הוא אחד הגורמים המובילים למקרי מוות הקשורים לסרטן ברחבי העולם, ואבחון מוקדם הוא חיוני להצלחת הטיפול. אבחון שגוי של סרטן ריאות יכול להתרחש כאשר הרופאים לא דואגים להפנות את המטופל לבדיקות אבחון רלוונטיות או אינם מצליחים לפרש לא נכון את תוצאות הבדיקות. סרטן הריאות יכול להיות מאובחן בשוגג גם כמחלת ריאות חסימתית כרונית או דלקת ריאות, מה שעלול להוביל לעיכוב במתן טיפול חיוני לחולים.

 

סרטן העור

סרטן העור גם הוא סוג סרטן נפוץ ביותר, וניתן לטפל בו בקלות אם הוא מאובחן מוקדם. אבחון שגוי של סרטן העור יכול להתרחש כאשר רופאים אינם מצליחים לזהות את הסימנים המאפיינים את סרטן העור, כגון שינויים בצבעם, בגודלם או בצורתם של שומה או נגע. סרטן העור יכול להיות מאובחן גם כבעיות עור מסוגים אחרים בשוגג, כגון אקזמה או פסוריאזיס וכך האבחנה עלולה "להתפספס".

 

סרטן שחלות

סרטן השחלות הוא סוג של סרטן שלעתים קרובות לא מתגלה עד שהוא מגיע לשלב מתקדם וקשה לטיפול. אבחון שגוי של סרטן השחלות יכול להתרחש כאשר רופאים אינם מצליחים לזהות את התסמינים של סרטן השחלות במטופלת, תסמינים אשר יכולים לכלול כאבי בטן, נפיחות ושינויים בסדירות היציאות. סרטן השחלות יכול להיות מאובחן גם כבעיות מסוגים אחרים, כגון תסמונת המעי הרגיז (IBS) או ציסטות בשחלות וכך לא יתאפשר מתן טיפול מציל חיים לחולה.

 

האם אבחון מאוחר של מחלת הסרטן הוא בגדר רשלנות רפואית?

 

אבחון מאוחר של סרטן אינו מהווה בהכרח רשלנות רפואית כשלעצמה. במקרים מסוימים, אבחון סרטן מאוחר עלול להתרחש למרות שהרופא סיפק למטופל יחס, הפניות לבדיקות, הליך אבחון מקצועי וטיפול מתאימים. עם זאת, במצבים מסוימים, אבחון מאוחר של מחלת הסרטן עשוי להיות תוצאה של רשלנות רפואית שמקימה לחולה ובני משפחתו עילה להגשת תביעת נזיקין.

 

רשלנות רפואית בטיפול במחלת הסרטן

 

לרשלנות רפואית בטיפול בסרטן עלולות להיות השלכות קשות, והיא יכולה להתרחש בצורות רבות כולל דחיית הטיפול, מתן טיפול שגוי, שגיאות ניתוחיות, טעויות תרופתיות, אי מעקב אחרי מצב המטופל כנדרש וכן פגיעה בחולה במסגרת מתן הטיפול. מטופלים המאמינים שנפלו קורבן לרשלנות רפואית בטיפול בסרטן צריכים לפנות לייעוץ משפטי מעורך דין מנוסה בתביעות רשלנות רפואית כדי להבין את זכויותיהם ואפשרויותיהם המשפטיות. 

 

מה ניתן לעשות מבחינה משפטית בנושא רשלנות רפואית סרטן?

 

הגשת תביעת רשלנות רפואית לטובת קבלת פיצוי כספי מהגורמים הרפואיים האחראים למחדל,
היא אחת האפשרויות המשפטיות העומדות בפני מטופלים שנפגעו מרשלנות רפואית באבחון או טיפול בסרטן. 

 

מטופלים שנגרם לבריאותם נזק כתוצאה מרשלנות רפואית עשויים להיות זכאים לפיצוי בגין נזקיהם והפסדיהם, לרבות הוצאות רפואיות, הפסדי שכר, כאב וסבל והוצאות נלוות אחרות.

 

מותר לציין שתביעות רשלנות רפואית נבחנות על פי סטנדרט הטיפול שגורם רפואי סביר באותו תחום יעניק בנסיבות דומות למטופליו. לכן כדי לזכות בתביעת רשלנות רפואית סרטן, על המטופל להוכיח כי מעשיו או מחדליו של הגורם הרפואי שפנה אליו, היוו רשלנות רפואית בראי החוק וכי נגרם לו נזק או פגיעה כתוצאה מכך. 

 

אולם חשוב לדעת שתהליך הגשת תביעת רשלנות רפואית יכול להיות מורכב וארוך. על המטופלים להתייעץ עם עורך דין רשלנות רפואית מנוסה שיוכל להדריך אותם בתהליך ולעזור להם להבין את הזכויות והסעדים המשפטיים העומדים לרשותם. עורך הדין יאסוף ראיות, כגון תיעוד רפואי וחוות דעת מומחים, לתמיכה בתביעה וינהל משא ומתן עם חברת הביטוח או הצוות המשפטי של הגורם הרפואי הנתבע. אם התיק יעבור למשפט, המטופל יצטרך להוכיח את הקשר הסיבתי בין התנהלות הגורם הרפואית לבין נזקיו ואם יצליח, החולה עשוי לקבל פיצוי על נזקיו והפסדיו.

 

לסיכום

 

רשלנות רפואית יכולה להתרחש בכל תחום רפואי, לרבות טיפול בסרטן. מטופלים שחוו רשלנות רפואית בטיפול בסרטן או באבחון סרטן, צריכים לדבר עם עורך דין מנוסה בתיקי רשלנות רפואית כדי ללמוד על האפשרויות המשפטיות שלהם. על ידי הגשת תביעת רשלנות רפואית נגד הגורם הרפואי האחראי למחדל רפואי מסוג זה, מטופלים יכולים לסייע במניעת מקרים עתידיים של רשלנות רפואית סרטן ולהבטיח שהם יקבלו את הפיצוי המגיע להם.

אילן זריהן רשלנות רפואית
עו"ד אילן זריהן
משרד מתמחה ברשלנות רפואית

מנהל מקצועי פורום רשלנות רפואית

עורך דין אילן זריהן הינו אח מוסמך בהכשרתו בעל השכלה פרא-רפואית (תואר BA בסיעוד) ותואר שני (MBA) במנהל עסקים בהתמחות שיווק, קצין בדרגת רב סרן במיל. בחיל הרפואה שבתפקידו האחרון היה סגן מפקד יחידת הרפואה הגדולה ביותר בצה"ל, חבר בוועדת נזיקין וועדת עצמאים בלשכת עורכי הדין ואף מרצה באקדמיה בתחום של רפואה ומשפט וניהול סיכונים ברפואה. עורך דין זריהן מציע שירות משפטי ברמה הגבוהה ביותר תוך הקפדה בלתי מתפשרת על מצוינות ומקצועיות.