רשלנות רפואית מתייחסת לרשלנות או התנהגות בלתי הולמת של אנשי מקצוע בתחום הבריאות הגורמת לנזק או פציעה למטופל.

רשלנות רפואית מתרחשת במקרה בו איש הרפואה לא מצליח לעמוד בסטנדרט הטיפול המצופה במקצועו, וגורם נזק למטופל. רשלנות רפואית יכולה ללבוש צורות שונות, כולל אבחון שגוי, טעויות ניתוחיות, טעויות תרופתיות, פציעות לידה וטעויות הרדמה, בין היתר.
 
על מנת לבסס מקרה של רשלנות רפואית יש להוכיח מספר מרכיבים מרכזיים. ראשית, יש להוכיח כי התקיימו יחסי רופא-מטופל בהם חב נותן הבריאות חובת זהירות כלפי המטופל. שנית, יש להוכיח כי ספק שירותי הבריאות הפר את חובת הזהירות בכך שלא העניק טיפול או טיפול העומד בסטנדרטים הרפואיים המקובלים. הפרת חובה זו חייבת להיות קשורה באופן ישיר לפציעה או לנזק של המטופל. לבסוף, יש להוכיח כי למטופל נגרמו נזקים כתוצאה מרשלנותו של הרופא.
 
מקרי רשלנות רפואית יכולים להיות מורכבים ודורשים מומחיות של אנשי מקצוע רפואיים ומשפטיים. חשוב להבין שלא כל טעות רפואית או תוצאה שלילית מהווים רשלנות. אנשי מקצוע רפואיים הם אנושיים וטעויות עלולות להתרחש אפילו בסטנדרטים הגבוהים ביותר של טיפול. עם זאת, כאשר רשלנות של ספק שירותי בריאות מובילה לנזק חמור או לפציעה שניתן היה למנוע, הדבר עלול להיחשב לרשלנות רפואית.
 

מדוע הכרה ברשלנות רפואית חשובה?

 
הבטחת הכרה נאותה ברשלנות רפואית היא חיונית מכמה סיבות:
 

  • בטיחות המטופל ואיכות הטיפול:
    להכרה ברשלנות רפואית תפקיד חיוני בהבטחת בטיחות המטופל ושמירה על איכות שירותי הבריאות. על ידי זיהוי מקרים של רשלנות רפואית, ניתן לנקוט בפעולות מתאימות כדי למנוע מקרים דומים להתרחש בעתיד. הכרה ברשלנות רפואית מסייעת לתת אחריות על מעשיהם של ספקי שירותי בריאות, ומעודדת אותם לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר של טיפול ולהימנע מנזק למטופלים שניתן למנוע.
  • גישה לפיצוי:
    זיהוי רשלנות רפואית יכול לספק לנפגעים הזדמנות לבקש פיצוי על הנזקים שנגרמו להם. רשלנות רפואית עלולה להוביל לקשיים פיזיים, רגשיים וכלכליים משמעותיים עבור המטופלים ובני משפחותיהם. פיצוי יכול לסייע בכיסוי הוצאות רפואיות, אובדן שכר, כאב וסבל ועלויות נלוות אחרות. הכרה ברשלנות רפואית מאפשרת לנפגעים לנקוט בהליכים משפטיים ולבקש את הפיצוי המגיע להם.
  • שיפור מערכת הבריאות:
    הכרה ברשלנות רפואית יכולה לתרום לשיפור מערכת הבריאות הכוללת. על ידי זיהוי דפוסים ומקרים נפוצים של רשלנות רפואית, ספקי שירותי בריאות ומוסדות יכולים ליישם שינויים נחוצים כדי למנוע התרחשויות עתידיות. זה עשוי לכלול הכשרה נוספת, פרוטוקולים משופרים או שינויים במדיניות ובנהלים. הכרה ברשלנות רפואית מסייעת לשיפור מתמיד בשיטות הבריאות, ובסופו של דבר מועיל לכל החולים.

 

כיצד ניתן לזהות מקרה של רשלנות רפואית?

 
זיהוי מקרה של רשלנות רפואית יכול להיות מאתגר, שכן לא כל טעויות רפואיות או תוצאות שליליות נחשבות לרשלנות. עם זאת, ישנם מספר גורמים מרכזיים שיש לקחת בחשבון בעת הערכה האם מצב עלול להיות כרוך ברשלנות רפואית.
 
ראשית, חשוב לקבוע אם הייתה חובת זהירות שחייב נותן שירותי הבריאות למטופל. משמעות הדבר היא לקבוע כי היה קשר מקצועי בין המטופל לבין נותן שירותי הבריאות, כגון יחסי רופא-מטופל.
 
לאחר מכן יש לקבוע כי הייתה פגיעה בסטנדרט הזהירות. סטנדרט הטיפול מתייחס לרמת הטיפול שספק שירותי בריאות מוכשר במידה סבירה באותו תחום היה מספק בנסיבות דומות. אם ניתן להוכיח כי ספק שירותי הבריאות חרג מתקן זה, הדבר עשוי להצביע על רשלנות רפואית אפשרית.
 
גורם מכריע נוסף הוא סיבתיות. יש להוכיח שהפרת תקן הטיפול של ספק שירותי הבריאות גרמה ישירות לנזק או פגיעה במטופל. יצירת קשר ברור בין מעשיו או מחדליו של הספק לבין הנזק הנובע מכך חיונית בקביעת רשלנות רפואית.
 
לבסוף, חשוב להעריך את הנזקים שנגרמו למטופל. מקרי רשלנות רפואית כרוכים בדרך כלל בנזק משמעותי, כגון פציעות קשות, נכויות או אפילו מוות שלא כדין. אם המטופל חווה נזק משמעותי עקב פעולותיו של ספק שירותי הבריאות, זה עשוי להצביע על מקרה פוטנציאלי של רשלנות רפואית.
 

האם "טעות" משמעה תמיד רשלנות?

 
כשמדובר בפרקטיקה רפואית, לא כל טעות מהווה אוטומטית רשלנות רפואית. חשוב להבין שספקי שירותי בריאות הם אנושיים וכמו כל אחד אחר, הם יכולים לעשות טעויות. עם זאת, ישנן נסיבות מסוימות בהן טעות אכן יכולה לעלות לרמה של רשלנות רפואית.

     

  • רשלנות וסטנדרט זהירות:
    על מנת שטעות תיחשב לרשלנות רפואית, עליה להיות כרוכה ברשלנות או בפגיעה בסטנדרט הזהירות. סטנדרט הטיפול מתייחס לרמת הטיפול והמיומנות שספק שירותי בריאות מוכשר באותו תחום היה מספק בנסיבות דומות. אם אירעה טעות בגלל שהספק לא עמד בתקן זה, הדבר עלול להיחשב לרשלנות רפואית.
  • שיפוט סביר וסיבוכים בלתי צפויים:
    אנשי מקצוע רפואיים נדרשים לעתים קרובות לקבל החלטות על סמך שיקול הדעת והמומחיות שלהם. אם קרתה טעות עקב שיפוט סביר במצב מורכב, ייתכן שהיא לא בהכרח תיחשב כרשלנות. בנוסף, סיבוכים או סיכונים בלתי צפויים המתעוררים במהלך הטיפול, גם אם הם גורמים לנזק, עשויים שלא תמיד להיחשב כרשלנות, אם ספק שירותי הבריאות פעל כראוי.
  • הסכמה מדעת ותקשורת:
    לפעמים, טעויות יכולות להתרחש כאשר יש חוסר בתקשורת נכונה או הסכמה מדעת בין ספק שירותי הבריאות למטופל. אם המטופל לא קיבל מידע הולם לגבי הסיכונים, היתרונות והחלופות של טיפול או הליך מסוים, ונפלה טעות כתוצאה מכך, זה עלול להיות עילה לתביעת רשלנות רפואית.

 

מקרים נפוצים של רשלנות רפואית

 
פרוצדורות כירורגיות טומנות בחובן סיכונים, אך כאשר סיכונים אלו מתווספים ברשלנות או טעויות של ספק שירותי בריאות, הדבר עלול להוביל לרשלנות כירורגית. מקרים אלו כרוכים בהפרה של חובת הזהירות כלפי המטופל, הגורמת לנזק או פציעה. להלן כמה דוגמאות נפוצות לרשלנות כירורגית:

     

  • ניתוח במיקום שגוי:
    אחת הצורות הקשות ביותר של רשלנות כירורגית היא ביצוע פרוצדורה בחלק הגוף הלא נכון או אפילו במטופל הלא נכון. שגיאה מסוג זה יכולה להיות בעלת השלכות חמורות, שיובילו לכאבים מיותרים, לסיבוכים ולצורך בניתוחים נוספים.
  • החזקת כלי ניתוח:
    השארת מכשירים ניתוחיים, כגון ספוגים או מלחציים, בתוך גופו של המטופל לאחר הניתוח היא צורה נוספת של רשלנות ניתוחית. זה יכול להוביל לזיהומים, נזק לאיברים וסיבוכים חמורים אחרים. פרוטוקולים מחמירים ואמצעי ספירה נאותים צריכים להיות במקום כדי למנוע שגיאות אלה.
  • שגיאות בהרדמה:
    מתן הרדמה דורש דיוק וניטור זהיר לאורך כל ההליך. טעויות במינון, אי מעקב אחר סימנים חיוניים או הערכה לא מספקת לפני הניתוח עלולים לגרום לסיבוכים הקשורים להרדמה או אפילו למוות. רופאי מרדים ואנשי מקצוע אחרים בתחום הבריאות המעורבים במתן הרדמה חייבים לנקוט בזהירות מרבית.
  • נזק עצבי:
    במהלך הניתוח, חיוני לספקי שירותי בריאות להימנע מפגיעה בעצבים סמוכים. עם זאת, טכניקות כירורגיות רשלניות או שימוש לא נכון במכשירי ניתוח עלולים להוביל לפציעות עצביות. נזק עצבי עלול לגרום לכאב כרוני, אובדן תחושה ופגיעה בתפקוד המוטורי.
  • זיהומים לאחר ניתוח:
    פרוטוקולי עיקור והיגיינה נכונים חיוניים למניעת זיהומים לאחר הניתוח. כאשר ספקי שירותי בריאות אינם מצליחים לשמור על סביבה סטרילית, החולים עלולים לסבול מזיהומים שעלולים להוביל לאשפוז ממושך בבית החולים, ניתוחים נוספים, או אפילו סיבוכים מסכני חיים.

 

רשלנות במתן תרופות

 
למרבה הצער טעויות תרופתיות אינן נדירות במערכת הבריאות. שגיאות אלו יכולות להתרחש בשלבים שונים, כולל רישום, מתן ומתן תרופות. הם יכולים לנבוע ממגוון גורמים, כגון תקשורת שגויה, חוסר בדיקה כפולה, אימונים לא מספקים או אפילו עייפות. לטעויות כאלה עשויות להיות השלכות חמורות על המטופלים, החל מאי נוחות קלה ועד לסיבוכים מסכני חיים.
 
במקרים מסוימים, שגיאות תרופתיות כוללות רישום תרופה או מינון שגויים. זה יכול לקרות עקב כתב יד לא קריא, בלבול בין שמות תרופות שנשמעים דומה, או חוסר תשומת לב להיסטוריה הרפואית הספציפית של המטופל ולאלרגיות. מתן תרופה או מינון שגויים עלולים להוביל לתגובות שליליות, החמרה במצבו של החולה, או אפילו למוות.
 
סוג נפוץ נוסף של טעות תרופתית הוא מתן לא נכון. זה יכול להתרחש אם הרופא או איש הבריאות לא מצליח להדריך כראוי את המטופל כיצד לקחת תרופה, וכתוצאה מכך שימוש שגוי. בנוסף, שגיאות במתן תרופות יכולות להתרחש בתוך מכוני בריאות, כגון מתן תוך ורידי (IV) שגוי, מסלול מתן שגוי או תזמון שגוי.
 
נעשו מאמצים לצמצום טעויות תרופות במערכת הבריאות, כגון הטמעת מערכות מרשם ממוחשבות, סריקת ברקוד ותהליכי התאמה תרופתית. אמצעים אלו מטרתם למזער טעויות הקשורות במתן תרופות ולשפר את בטיחות המטופל.

אילן זריהן רשלנות רפואית
עו"ד אילן זריהן
משרד מתמחה ברשלנות רפואית

מנהל מקצועי פורום רשלנות רפואית

עורך דין אילן זריהן הינו אח מוסמך בהכשרתו בעל השכלה פרא-רפואית (תואר BA בסיעוד) ותואר שני (MBA) במנהל עסקים בהתמחות שיווק, קצין בדרגת רב סרן במיל. בחיל הרפואה שבתפקידו האחרון היה סגן מפקד יחידת הרפואה הגדולה ביותר בצה"ל, חבר בוועדת נזיקין וועדת עצמאים בלשכת עורכי הדין ואף מרצה באקדמיה בתחום של רפואה ומשפט וניהול סיכונים ברפואה. עורך דין זריהן מציע שירות משפטי ברמה הגבוהה ביותר תוך הקפדה בלתי מתפשרת על מצוינות ומקצועיות.

שאלות גולשים מהפורום בנושא מהי רשלנות רפואית

רשלנות עם תאומים

שלום, אני ילדתי תאומים לפני שנה, אני הייתי מטופלת בהריון במרפאת הריון בסיכון גבוה בגלל הריון רב עוברי, אני עברתי כל הבדיקות הנדרשות עשיתי סקירת מערכות מאוחרת והיא הייתה תקינה כל...

הודעות בפורום פורום רשלנות רפואית 06/04/2017
רשלנות רפואית

מהי הסטטיסטיקה של רשלנות רפואית במדינת ישראל נכון לשנת 2014?

הודעות בפורום פורום רשלנות רפואית 25/02/2015
ניתוח קיסרי

הלכתי לרופאה שלי לביקורת בשבוע 38 להריון. בדרך כלל, היא עושה אולטרה - סאונד מהיר בכל ביקור, אבל בגלל שעשיתי שבוע קודם לכן אולטרא - סאונד שגרתי, היא חשבה שזה מיותר ולא עשתה. בלידה התברר שהעובר במצג...

הודעות בפורום פורום רשלנות רפואית 28/03/2019