כאשר אנשי מקצוע בתחום הבריאות אינם עומדים בסטנדרט הטיפול המצופה בתחומם, וכתוצאה מכך נגרם נזק או פגיעה במטופל, הדבר יכול להיחשב לרשלנות רפואית. בהקשר של שיתוק מוחין, רשלנות רפואית עלולה להתרחש במהלך טיפול טרום לידתי, צירים ולידה, או בתקופה שלאחר הלידה.

 

שיתוק מוחין הוא הפרעה נוירולוגית המשפיעה על תנועה, טונוס שרירים ומיומנויות מוטוריות. זה נגרם על ידי נזק למוח המתפתח, המתרחש בדרך כלל לפני או במהלך הלידה, אבל יכול לקרות גם בשנים הראשונות לחייו של הילד. מצב זה אינו פרוגרסיבי, כלומר אינו מחמיר עם הזמן, אך זהו מצב לכל החיים הדורש ניהול ותמיכה מתמשכים.

אנשים עם שיתוק מוחין עלולים לחוות מגוון של תסמינים ומוגבלות, כולל קושי בשליטה בשרירים, בקואורדינציה, בשיווי משקל וביציבה. חומרת התסמינים הללו יכולה להשתנות מאוד מאדם לאדם, כאשר לחלק מהאנשים יש תסמינים קלים ואחרים חווים אתגרים משמעותיים יותר.

לשיתוק מוחין יכול להיות השפעה עמוקה על חיי היומיום של אדם, להשפיע על יכולתו לבצע פעילויות כגון הליכה, דיבור, אכילה ואפילו נשימה. יכולות להיות לזה גם השפעות משניות על תחומי התפתחות אחרים, כמו קוגניציה, תקשורת ואינטראקציה חברתית.

הסיבה המדויקת לשיתוק מוחין לרוב אינה ידועה, אך לרוב היא קשורה לגורמים כמו לידה מוקדמת, משקל לידה נמוך, זיהומים במהלך ההריון וחוסר חמצן למוח. במקרים מסוימים, רשלנות רפואית או רשלנות במהלך הריון, לידה או טיפול לאחר לידה יכולים לתרום להתפתחות שיתוק מוחין.

חשוב לציין כי שיתוק מוחין אינו מחלה או מחלה שניתן לרפא. עם זאת, עם התערבות מוקדמת, טיפול וטיפול רפואי מתמשך, אנשים עם שיתוק מוחין יכולים לנהל חיים מספקים ומשמעותיים. אפשרויות הטיפול יכולות לכלול פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, ריפוי בדיבור, תרופות ומכשירים מסייעים לשיפור הניידות והתפקוד.

רשלנות רפואית במקרים של שיתוק מוחין

במהלך ההיריון, רשלנות רפואית יכולה לנבוע מאי מעקב נאות אחר האם והעובר, אי אבחון וטיפול בזיהומים או מצבים רפואיים שעלולים לתרום לשיתוק מוחין, או מרשימת תרופות שעלולות להזיק לתינוק המתפתח. גם מעקב לקוי אחר בריאות האם או רווחתו של העובר במהלך הצירים והלידה עלול להוביל לרשלנות רפואית. זה יכול לכלול תגובה מאוחרת למצוקה עוברית, שימוש לא נכון במכשירים רפואיים, או אי ביצוע ניתוח קיסרי בזמן בעת הצורך.

בתקופה שלאחר הלידה, רשלנות רפואית עלולה להתרחש אם אנשי מקצוע בתחום הבריאות לא מצליחים לאבחן ולטפל באופן מיידי במצבים שיכולים לתרום לשיתוק מוחין, כגון צהבת או זיהומים. בנוסף, טעויות במתן תרופות או בהליכים כירורגיים עלולות לגרום גם לרשלנות רפואית.

חשוב לציין שלא כל המקרים של שיתוק מוחין נובעים מרשלנות רפואית. שיתוק מוחין יכול להתרחש כתוצאה מגורמים שונים, ולא את כל המקרים ניתן לייחס לרשלנות או רשלנות. עם זאת, כאשר רשלנות רפואית היא גורם תורם, יש חשיבות מכרעת להטיל אחריות על הגורמים האחראים.

הכרה בסימנים של רשלנות רפואית

זיהוי רשלנות רפואית במקרים של שיתוק מוחין יכול להיות מאתגר, אך הבנת הסימנים ומודעות לדגלים אדומים פוטנציאליים היא חיונית. על ידי שימת לב לאינדיקטורים מסוימים, אנשים יכולים לזהות טוב יותר מתי התרחשה רשלנות רפואית.

  • תוצאות חריגות או בלתי צפויות:
    אמנם לפרוצדורות רפואיות יכולות להיות סיכונים וסיבוכים, אך אם התוצאה של טיפול או הליך שונה משמעותית מהצפוי או אם יש סיבוכים בלתי מוסברים, זה עשוי להיות סימן לרשלנות רפואית. לדוגמה, אם לידה שגרתית לכאורה גורמת לילד לפתח שיתוק מוחין, ייתכן שיהיה צורך בחקירה נוספת.
  • חוסר תקשורת או הסכמה מדעת:
    על אנשי מקצוע בתחום הבריאות מוטלת החובה לספק הסברים ברורים ויסודיים על אפשרויות הטיפול, הסיכונים והתוצאות האפשריות למטופליהם. אם יש חוסר בתקשורת או אם המטופל או משפחתו מרגישים שלא קיבלו מידע מספק לגבי הסיכונים, זה יכול להצביע על רשלנות רפואית אפשרית. חיוני לתעד את כל המקרים שבהם תקשורת הייתה חסרה או שהסכמה לא הושגה כראוי.
  • רשומות רפואיות לא עקביות או לא מספקות:
    רשומות רפואיות מפורטות ומדויקות חיוניות לאבחון, טיפול ומעקב נאותים אחר החולים. אם יש חוסר עקביות, מידע חסר או תיעוד לא ברור ברשומות הרפואיות, זה עלול לעורר חששות לגבי איכות הטיפול הניתן. רישומים לא שלמים או לא מדויקים עלולים להקשות על ההערכה אם ננקטו פעולות מתאימות או אם היו חריגות מסטנדרט הטיפול.

 

מי יכול לעזור? מציאת היועץ המשפטי הנכון

מציאת הייעוץ המשפטי המתאים היא חיונית כאשר מתמודדים עם תיק רשלנות רפואית המערב שיתוק מוחין. יש צורך למצוא עורך דין המתמחה ברשלנות רפואית מאזור המגורים לדוגמא: עורך דין רשלנות רפואית באזור הצפון והינו בעל ניסיון בטיפול בתיקים דומים. להלן מספר שלבים שיעזרו לך למצוא את היועץ המשפטי המתאים:

  • מחקר ואיסוף של מידע:
    יש להתחיל בביצוע מחקר מעמיק באינטרנט ובאופן לא מקוון. חפשו משרדי עורכי דין או עורכי דין המתמחים במקרים של רשלנות רפואית ורצוי כאלו בעלי ניסיון פרטני בתיקים של שיתוק מוחין. כדאי ומומלץ לקרוא ביקורות, המלצות ותוצאות מקרה כדי לקבל מושג על המומחיות ושיעור ההצלחה שלהם.
  • חפשו חוות דעת המלצות:
    מומלץ לנסות ולפנות לחברים מהימנים, בני משפחה או עמיתים שייתכן שהיו להם ניסיון עם מקרי רשלנות רפואית. הם יכולים לספק המלצות או להפנות אותך לעורכי דין שהם סומכים עליהם. בנוסף, כדאי גם לשקול לפנות לארגונים משפטיים מקומיים או לקבוצות הסברה רפואית לצורך הפניות.
  • קביעה של מועדי ייעוץ:
    לאחר שאספתם עורכי דין פוטנציאליים ברשימה קצרה, קבעו ייעוץ כדי לדון במקרה. במהלך ההתייעצויות הללו, שאל על הניסיון שלהם, הרקורד שלהם וכיצד הם מתכננים לגשת למקרה הספציפי. שימו לב לסגנון התקשורת שלהם, לאמפתיה ולנכונות להקשיב.
  • הערכת מומחיות ומשאבים:
    תיקי רשלנות רפואית נחשבים למאוד מורכבים, וחשוב לבחור עורך דין בעל ידע נרחב הן בהיבטים רפואיים והן בהיבטים משפטיים. יש לבדוק פרטים על ההיכרות שלהם עם שיתוק מוחין והגישה שלהם למומחים רפואיים שיכולים לספק תובנות ועדויות חשובות.
  • דיון בשכר טרחה והסדרי תשלום:
    חיוני להבנה ברורה של מבנה שכר הטרחה והסדרי התשלום של עורך הדין. חלק מעורכי הדין עובדים על בסיס מגירה, כלומר הם מקבלים תשלום רק אם הם זוכים בתיק. אחרים עשויים לדרוש ריטיינר או לגבות עמלות לפי שעה. ודאו שאתם מרגישים בנוח עם ההיבטים הפיננסיים לפני שתמשיך.
  • סמכו על האינסטינקטים שלכם:
    בסופו של דבר, חשוב לסמוך על האינסטינקטים שלכם בעת בחירת ייעוץ משפטי. קחו בחשבון את המקצועיות של עורך הדין, היענותו ורמת האמון והביטחון שאתם חשים במהלך הייעוץ. חשוב לזכור כי מערכת יחסים חזקה, המבוססת על אמון, בין עורך דין ללקוח היא חיונית לתוצאה מוצלחת – ואולי חשוב מכל, יש לה השפעה על שמירה על מלוא האינטרסים שלכם.
אילן זריהן רשלנות רפואית
עו"ד אילן זריהן
משרד מתמחה ברשלנות רפואית

מנהל מקצועי פורום רשלנות רפואית

עורך דין אילן זריהן הינו אח מוסמך בהכשרתו בעל השכלה פרא-רפואית (תואר BA בסיעוד) ותואר שני (MBA) במנהל עסקים בהתמחות שיווק, קצין בדרגת רב סרן במיל. בחיל הרפואה שבתפקידו האחרון היה סגן מפקד יחידת הרפואה הגדולה ביותר בצה"ל, חבר בוועדת נזיקין וועדת עצמאים בלשכת עורכי הדין ואף מרצה באקדמיה בתחום של רפואה ומשפט וניהול סיכונים ברפואה. עורך דין זריהן מציע שירות משפטי ברמה הגבוהה ביותר תוך הקפדה בלתי מתפשרת על מצוינות ומקצועיות.

שאלות גולשים מהפורום בנושא רשלנות רפואית שיתוק מוחין

עו״ד רשלנות רפואית - עו"ד רשלנות רפואית - ד"ר דוד שרים ושות

המשרד מתמחה בכל מגוון תביעות הרשלנות הרפואית עם דגש מיוחד לתביעות מורכבות שמערבות היריון ולידה, ולתביעות של ילדים שניזוקו כמו שיתוק מוחין, ייעוץ גנטי כושל, תסמונת דאון, ילדים בעלי מומים, נפגעי...

הודעות בפורום פורום רשלנות רפואית 28/05/2017